CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, December 19, 2009

UNTUKMU YANG LALAI... BANGKITLAH!

kali ini saya ingin berkongsi dgn sahabiah sekalian mengenai KELALAIAN. dipetik dari buku karangan Khalid Abdul Mu'thi.

org yg lalai, tetapi tidak menyedari dirinya lalai dan sesungguhnya kelalaiannya itu akan menjadikannya lebih teruk dari binatang. ia adalah bencana. 


Abu Hassan Az-ziyat mengatakan; 

'demi Allah, aku tidak takut dgn banyaknya bid'ah dan kemungkaran. namun aku takut, hati yg betah kepadanya. kerana sesuatu itu dilakukan berulang kali, jiwa akan menjadi senang; dan ketika itu sudah sulit utk berubah'


JENIS2 LALAI


1-lalai terhadap perkara2 yg merosakkan
2-lalai terhadap perkara2 yg menyelamatkan
3- lalai kepada umur dan waktu
4-lalai terhadap tujuan hidup ( perkara2 penting)
5-lalai terhadap realiti2 islam dan dakwah kepadanya.

LALAI TERHADAP HAL2 YG MEROSAKKAN

dr abu hurairah dari rasulullah saw;


kedudukanku adalah seperti seorang lelaki yg menyalakan api. setelah api itu menyinari sekelilingnya, datanglah kupu2 dan binatang yg biasa mengitari api lalu jatuh ke dalamnya. laki2 itu cuba utk menghalanginya, namun binatang itu menyerbu sehingga lelaki itu tidak mampu lagi mencegahnya. maka, binatang2 itu berjatuhan ke dalam api. beliau kemuadian menambahkan 'itulah perumpamaan saya dgn kamu, saya berusaha menghalangimu agar tidak terjerumus masuk dlm neraka; awas neraka, awas neraka!! namun kamu menentang saya hingga kamu masuk ke dalamnya.

LALAI TERHADAP HAL2 YG MENYELAMATKAN

org yg lupa kpd Allah tidak hanya lalai, bahkan ia telah MATI!! lalai terhadap perkara2 yg  menyelamatkan ibaratnya, seorang pedagang yg melepaskan dagangan yg menguntungkan dan mengambil dagangan yg merugikan.

lalai itu berpunca dari manusia itu sendiri. pabila dia berpaling dr Allah, maka Allah akan memalingkannya dariNya dan menyediakan jalan2 kelalaian yg diinginkannya. nauzubillah!!

manusia yg hina ini selalu berbangga dgn dosa dan maksiatnya, kemudian ia sombong dan tidak mahu beribadah kpd tuhannya. astagfirullah!

'barangsiapa yg berpaling dari pengajaran Allah (al-Quran), Kami adakan baginya syaitan (yg meyesatkan), maka syaitan itulah yg menjadi teman dan selalu menyertainya'
(az-zukhruf: 36)


bagaimana sahabat? lalaikah kita??
nantikan sambungannya...

0 comments:

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails