CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 30, 2010

KERNA DIA OMBAK~


im gonna be a writer one day!


6 tahun dulu, saya pernah menulis sebuah cerpen pendek. tika itu, saya menulis atas permintaan Pn Saleha, guru BM  saya di sekolah untuk pertandingan. namun atas sebab-sebab tertentu, ia tidak dapat dihantar untuk dinilai. manuskripnye pun entah di mana. never mind then..

mengingatinya kembali, jadi lucu. entah ape yang saya coretkan. tajuknye pun dah lupe ape. yang pasti ia berkisar mengenai seorang pemuda turki, ORHAN OMBAK.  pelikkan namenye. nama Orhan diambil bersempena nama bapa sultan Murad 1, Orhan Gazi. tapi jalan cerita tak berkaitan sangat. saje nak ambil accent turki. dan nama ombak pula kononnya disebabkan oleh dilahirkan dari seorang perempuan melayu. watak itu, saya lebih senang bahasakan sebagai ombak.  dan nama 'ombak' tersebut banyak mempengaruhi perwatakannya sewaktu kecil.. <pengaruh novel masa tu kot..hehhee..>

antara watak utama dalam cerpen ni adalah, si ayah, abang dan RASA (seorang pelajar dari malaysia yang sangat rapat dengan ombak).

jalan ceritanya dah tak ingat sangat. cuma, secara ringkasnya, ia bermula sejak pembunuhan penuh tragis ibu ombak oleh kerabat ayahnye lantaran perkahwinan dengan orang luar (bukan suku sendiri). sejak itu, ayah ombak berubah watak dan konflik tersebut memberi kesan mendalam pada ombak. disinilah muncul watak abg ombak yang 'memulihkan' ombak kembali serta mendidiknya mengikut landasan syariat islam.

<paling suke nasihat si ibu sebelum saat kematiannya buat si abang supaya menjaga ombak  :p >

 tak lupa juga watak RASA yang terlibat sama dalam usaha membangun kembali jiwa ombak..

(^_^) apapun, cerita ni adalah penulisan percubaan je. jadi, plotnye mungkin kurang memberangsangkan.. tibe2 teringat pada cerita ni bila terbaca sth mengenai sultan Orhan Gazi..

hehhehe.. bile boleh menulis lagi?

1 comments:

madziani

salam rai. tulis sikit-sikit rai, lama-lama jadi bukit...

cikgu bm saya pun pernah puji saya, katanya saya bisa jadi penulis cerpen. tapi dia kata, apa kata cuba tulis karangan pendapat pula. then, saya jatuh cinta pada penulisan berunsur ulasan, pendapat dan fakta. diadun kedua-dua skills, itu lagi baik. macam penulis hlovate.

tapi saya takdela bercita-cita sampai ke situ. huhu

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails