CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, February 27, 2010

BAHAGIA bila MEMBAHAGIAKAN




post kali ini adalah rentetan bagi post yg sebelumnya; TARBIAH cinta DIA~ suatu penjelasan...

ape yg penulis cuba sampaikan adalah betapa cinta itu bukan indah dan manis belaka. cinta itu bahagia bila ia membahagiakan. kate ust pahrol, salah satu cara nak meraih cinta Allah adalah dengan mencintai insan yang diamanahkan kepada kita.

pernah suatu ketika, semasa penulis berada di peringkat menengah bawah.. ayah penulis kerap outstation dek kerna tuntutan kerja. ketika itu penulis masih menetap di muo. entah macam mane nk kabo, hidup kami tak pernah sunyi. ada saja benda menarik yang berlaku.

setiap petang dalam kul 2.30 - 3.00pm, penulis dan abang akan bergilir-gilir menghantar bekal buat adik kami yang ke-3 di SKBB2 sebelum pergi ke sekolah agama @ kelas koku. penat memang penat. bile sampai skola, dh mandi peluh, SOB kadang2 cz berlumba dengan pengawas skola~hehe...

dan setiap 2 tahun, penulis berkesempatan menemani umi ke kk untuk ANC dan immunization utk adik2. ketika itu, ayah tiada di muo. kerjanya masih di taman tun, kl. hanya weekend balik ke muo. selama 6 tahun begitu...

pernah juga penulis hanya berbasikal bersama adik ke kk pesta, muo utk mendapatkan rawatan pesakit luar. tersenyum saya bile doktor tanye, mane org tua kamu? datang berdua je ke?

lagi..umi berbasikal ke klinik Dr nurul di sg abong untuk menyunatkan salah seorang adik penulis. jalan sikit da berenti.. minta gula-gula dan macam2.. takut nak jumpe doktor..huhu~

alhamdulillah, pengalaman2 sedemikian sedikit sebanyak mengajar penulis erti hidup dan erti mencinta.. berdikari dan berdiri atas kaki sendiri..hingga saat ini, penulis masih berpeluang menimba pengalaman2 hidup yang luar biasa. kadang-kadang sampai berfikir 4, 5 kali untuk bersantai2 bersama teman-teman dan menghadiri program-program atau pulang sahaja ke rumah untuk menyusuri pengalaman2 tersebut bersama yang tersayang. (maafkan saya andai kadang2 saya pentingkan diri dan tidak dapat berkompromi dalam sesetengah urusan keluarga)

barangkali teman-teman penulis juga mempunyai pengalam-pengalaman hidup yang hebat-hebat.. apa yang lebih penting, bagaimana kita mendepaninya? bagaimana akhlak kita?

semoga diriku masih lagi berpeluang untuk mengecapi bahagia.

BAHAGIA itu MEMBAHAGIAKAN~

walau dikelar separuh mati
akan kuteguk racun cintaMu
meneruskan larianku ke syurga...


3 comments:

farhana

slm..i know u more when we were rumet..huhu..Pengalaman hidup mematangkn sesorg ( attitude n thoughts)..
..BAHAGIA BILA MEMBAHAGIAKAN..

kulam0n

bahagia bila mbahagiakn...nice~
lbh krg mcm mberi lebih bek dr mnerima...:)

jumaat

berkira2 utk berbasikal ke GP esok menghantar adikku~

huhu..nostalgis!

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails